Translate

Thursday 6 August 2015

HIKING STICK@TREKKING POLES.PERLU ATAU TIDAK?

HIKING STICK@TREKKING POLES
SEJAUH MANA KEBERKESANANNYA?


Ok guys...Selamat kembali dari kehidupan yg tenang di bulan Ramadhan yang lalu dan Syawal yang masih lagi berbaki.Kami di Komplot Hikers sentiasa mendoakan kawan2 hikers sekalian dimana pon anda berada agar dilindungi oleh Allah.

Dan,kami di KH ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri pada hikers2 beragama Islam.(rasenya masih belom terlambat lagi kan??!!)

Orite...entri kali ni aku nak sentuh bab HIKING STICK/TREKKING POLES atau istilah melayunya KAYU HIKING.Biasenya kayu nie akan digunakan oleh beberapa orang hikers dalam misi depa menempuh alam bukit dan gunung.Kalo ade yang masih tak tahu ape itu hiking stick bermakna blom ckup masak lah dlm dunia hiking nie...sebab worldwide taw dah hiking stick and hikers saling berkait..Cume tak lah sume hikers memerlukan hiking stick.Ia bergantung je sebenarnya pd hikers...ITS AN OPTION DUDE!!!

Ok,Jom kite kenal ape itu mekanisma Hiking Stick@Trekking Poles nie


Ok...ade sesetengah hikers sentiasa membawa hiking stick nie setiap kali mendaki.xkira lah bukit ke gunung ke...dia bawa je kemana saja.umpama dah mcm barang 'wajib' dah dibuatnya..Namun persoalannya,sejauh manekah HS nie membantu hikers dalam pendakian mereka?



Ok...dalam pengamatan aku,HS nie mmmg adekala membantu dan adekala menyusahkan...Why??First sekali,biarlah aku britahu dlu yang ini hanyalah dari pengamatan aku semata..namun terpulang pd individu sejauh mane keberkesanannya melebihi kesusahannya.
So,ape yang aku nampak ade beberapa hikers yang pernah aku nampak yg membawa stick itu ketika mendaki bukit/gunung.Namun ape yang mengecewakan aku ialah mereka tidak tahu mcmne nak kendali alat itu dengan sebaiknya...Maka bile kita tiada ilmu berkenaan alat itu maka ia akan jadi satu agenda yang mengheret ke situasi 'menyusahkan'...

Ape sebenanarnya tujuan hiking stick/trekking poles nie??


  1. Untuk kestabilan semasa mendaki/berjalan
  2. Mengurangkan tekanan pada lutut,bahu dan punggung ketika merentasi halangan atau tekanan tapak
Ok...Jadi,kesimpulannya HS nie ofkoz la membantu lebih banyak dari menyusahkan.Namun ia terpulang pada individu sejauh mane ia manfaatkan kegunaan stick ini dalam XPDC mereka.



No comments:

Post a Comment