Translate

AIR TERJUN LATA MEDANG
KUALA KUBU BARU
KOMPLOT HIKERS

Hey guys...kite bersua lagi dalam entry baru hari nie...kali nie...entry ni adelah sambungan dari previous entry LATA MEDANG EPISODE 1...untuk kali nie...baru lah the real aktiviti dari KOMPLOT HIKERS menjangkau stamina dan langkah kaki menuju misi LATA MEDANG yg sebulan kami rancangkan...so stay tune with us...koz aku pagi nie masih lagi rase bisa2 badan akibat penangan semalam pya misi...sume aku rangkumkan secara ringkas je dlm entry nie,,,perghhh!!!pedih nya bahu..

OK..kali nie misi bermula seawal jam 3pagi.berkumpul di markas kami di Lagoon Perdana Sunway.Plan asal nak gerak sume skali jam 330pagi.namun,usul aku pada seminggu sebelom nie mmbuatkan aku dan zafran memulakan perjalanan sejam awal di pukul 2.00pagi sbb nak amik Kay kat Gombak.Kali nie,si Wan Perabut tak dapat turutserta krana boss nya suh kerja esoknya.aku dapat bayangkan betapa stressnya beliau sbb kami dah rancang agenda baik bile kat sana...tapi sumenya hampa...ape nak buat...xpelah..misi tetap kana carry on!
So aku dah Zafran,beserta member Wan,Diana..dan sorang lagi mmber Zafran iaitu Amir Farhan yang baru join kitaorg kali nie.menyusuri lebuhraya 2 mmber lagi satu kereta.Manakal yg lain bergerak jam 330pagi diketuai Pdod dan Chiloi sbg Team eskort..kali ni Komplot kami seramai 25orang...
Setibanya aku di kaki bukit sekitar jam 5pagi.suasana sepi.ade beberapa kereta kelihatan.aku park atas sekali kat jambatan tu.sambil menunggu ketibaan mereka.Jam 530pagi team yg lain smpai n trus punggah barang lalu kami mulakan misi trekking sekitar jam 600pagi.

Zafran mendahului bersama aku dan Kay sbb kami dah survey jalan dan marking minggu lepas.Di belakang pula ade Chiloi dan Pdod sbg backup..Perjalanan berbekal headlamp dan kesunyian hutan.bbrapa kali mercun dilempar sebagai 'signal' kami datang..Perjalanan amat memeritkan kali nie..sbb banyak barang kami bawa.kali ni kaw2 pya tenaga dan kudrat diguna sbb segala perlatan camping dibawa bersama menuju puncak LM selama perjalanan selama 3jam...mase nie lah penderitaan yang kami rasakan,namun ape pilihan yg ade.itulah pahit maung yang harus dirasa.Sorang je dah memikul hampir 5kg beban kat belakang.blom tambah bahan makanan kumpulan,dan perkakas lain seprti khemah d lain2..mmg kaw2 badan kali ni diasak...well..itulah hakikatnya kalo nak camping.

On the half way..aku tpaksa putus ngn Kay dn Zaf sbb aku kena backup komplot belakang sbb depa dah xmampu nak bawak barang yg berat hampir 20kg.so aku terpaksa split shift...bergilir angkat barang.mase tu azab hya yg angkat je taw.dgn trekk yang panjang.perjalanan mengambil mase 3jam termasuk bebanan..

Komplot pertama sampai di checkpoint jam 8pagi
Then...misi berjalan sehingga sume berjumpa di cekpoint sekitar jam 830pagi.then sume gerak sesama balik sampai lah ke tapak port camp di LM sekitar jam 9pagi...sume kerabakan muka masing2 sbb beban yg dipikol...haaa...mane yg xbiase camp thu mmg nyumpah2 aku taw.tapi aku nak btau...inilah pengalaman yg korunk akan gunakan utk misi2 akan datang bile camping.kalo nk ikotkan,xdela perlu sgt nak bwk perkakas byk sbb dlm dunia camp,kita more on survive.tp,xkesahlah.masing2 ade pilihan...
So selepas selesai mngambil kira cadangan dan pemilihan port untuk pengangihan khemah...maka kami amik 2 port berasingan.satu di bawah dan satu diatas...Actually kami bersyukur sbb port thu xde org ambil sebelom kami...mmg lega.sbb kalo ade org lain port,mmg xdelah port lain...thanx to Allah..
Then,kita pon punggah barang gedebak gedebuk siap sampai jam 12tghari gak...siapkan khemah bukanlah satu kerja yang mudah.memerlukan skill juga dan kemahiran.nasib ade si Fuad aka MasterMind...yg dah biase dengan dunia perhutanan yang dah mcm darah daging beliau..Beliau lah yang banyak bantu kami dlm misi mendirikan khemah dan perkakas lain...Thanx!

Port tingkat bawah
Port tingkat atas

Setelah settle dirikan khemah,maka ape lg...terjun dulu la ke sungai...kaum ladies plak sibukkan diri dengan agenda masak memasak...menu plak roti celop telor n cekodok.dah mcm kat rumah plak aku rase...ade gak yg lain buat hal lain...tido n lepak dn sebagainya...kalo ikot tentatif...mase jam 2-4 ptg tu adelah wat pengfisian program...tp sbb sume dah lepak maka tangguh hingga jam 5ptg.

N then..ptg ade sesi aktiviti mencari kayu api...kbnyakan kayu yg ade sume dlm keadaan basah sbb malam sebelomnya hujan...
aktiviti berterusan sampai malam dgn ceritera unggun api setelah makan malam jam 8malam...n then bantai tido la pe lg...

esok pagi wat sesi pertandingan mini berenang cuit batu sape plg cepat catat masa...utk ptandingan nie...ak kalah 2 saat je ngn ciloi...15sec.ceitt...ladies plak dijuarai oleh Kay dn Syaza dgn catatan masa 29sec.dapatlah depa hadiah berupa wang tunai...tp yg paling lambat...aku malas la nak citer...

so.dats all from us...kami gerak chiow kol 1 ptg dan smpi bawah jam 3ptg.pastu pkena cendok kat gerai pak man tepi jalan.mmg mabeles..kedai wajib singgaah kalo ke KKB...komplot tiba di markas jam 6ptg...
Ok guys...kitaorg nk rehat bulan 6 nie koz da nak puasa...maybe kalo ade aku akan update di entry tbaru...so jumpa lagi...Wasalam

Layan gambar kitaorang semasa kek sano...